Voor elke (zorg)vraag, groot of klein kunnen leden van Vierstroom bellen met onze ledenconsulenten. Wellicht heb je ze al eens gesproken. Of ben je nog geen lid en benieuwd wie de gezichten zijn achter Vierstroom Ledenservice. Tijd voor een kennismaking! Deze keer gaan we op bezoek bij Ellen van Vliet, ledenconsulente.
Geboren: 1962
Woont in: Zoetermeer
Huisgenoten: echtgenoot Peter. Samen hebben ze twee volwassen kinderen, een zoon en een dochter, en in totaal vier kleindochters in de leeftijd van 1 tot 16
Houdt van: koken, diamond painting en Scandinavische detectiveseries
Eigenschappen: kundig, rap van tong, weet de juiste vragen te stellen
Bij Vierstroom sinds: 1993
“Nee is ook een antwoord, als maar duidelijk is waarom”
Ellen: “Op school dacht ik altijd dat ik later op kantoor wilde werken. Toen het zover was heb ik het amper drie weken uitgehouden. Mijn zus en zwager werkten al in de verpleging en spoorden me aan ook die kant op te gaan. Waarom niet, dacht ik. En de zorg bleek mij goed te liggen. Mijn opleiding heb ik genoten in een verpleeghuis in Katwijk, waar de Franciscaner kloosterorde nog de scepter zwaaide. In de jaren erna volgden vele functies binnen de zorg. Zo heb ik ondermeer gewerkt op de revalidatieafdeling van een verpleeghuis, bij een kleinschalig woonproject voor ouderen met dementie, een Thuiszorgwinkel en de Zorglijn, een voorloper van de Ledenservice, destijds nog ledenadministratie. Zo’n vier jaar geleden wilden we als Ledenservice nog iets meer betekenen voor onze leden. Zo ontstonden de ledenconsulenten. Mijn jaren in de zorg en binnen de organisatie komen nu goed van pas. Ik gebruik mijn ervaring om het gesprek te openen en de juiste vragen te stellen.”
“Laatst had ik een mevrouw aan de lijn die op zoek was naar een duofiets voor haar partner met Parkinson. Nu zijn er wel duofietsen, maar die kunnen alleen samen met een zorgverlener gebruikt worden. En deze mevrouw wilde gezellig zelf met haar man uit fietsen. In eerste instantie had ik geen idee. Maar ik ben gaan zoeken en uiteindelijk vond ik een organisatie waar mevrouw eerst een paar lessen kon krijgen om daarna nu en dan een duofiets te kunnen huren. Ik was zo blij haar dit te kunnen melden! Als dank kreeg ik daarna een lief kaartje van haar. We zullen ons altijd inzetten om tot een antwoord te komen. Toch is ‘nee’ ook een antwoord, als het maar duidelijk is waarom. Want soms lukt het gewoon echt niet, ook al doen we nog zo ons best. Gelukkig vinden we vaker wél een oplossing.”
“Eerlijk gezegd vind ik het soms best lastig wat ik thuis moet doen. Heel vaak doe ik letterlijk niks. Mijn man is sinds kort met pensioen en we moeten weer even ons evenwicht zien te hervinden. Als opa en oma hebben we geen vaste afspraken of taken voor de kleinkinderen. We zijn er gewoon op het moment dat het leuk is. Ik ga liever erop uit, met vriendinnen bijvoorbeeld. Ook houd ik erg van een lekkere zonvakantie met mijn man op een Grieks eiland of, zoals de laatste jaren, Aruba! Een autootje huren en de omgeving verkennen, cultuur snuiven. Maar we liggen ook erg graag op het strand, hoor.”
“We organiseren als ledenservice elk jaar een ledendag. Hier kunnen leden kennismaken met elkaar, met ons en met de diensten die wij en onze leveranciers aanbieden. Van het proeven van maaltijden tot korte behandelingen. Een heel gezellige dag, zelfs met livemuziek. De organisatie van deze dag ligt van a tot z in onze handen: alle afspraken met de locatie en de leveranciers, en op de dag zelf nog tasjes inpakken, rolstoelen klaarzetten en noem maar op. Heel intensief maar vooral superleuk. Zeker om onze leden in levenden lijve te ontmoeten en hun enthousiaste reacties te horen. Door corona konden we twee jaar geen ledendag organiseren. Maar dit jaar kon het weer en hebben we begin april een fantastische ledendag gehad in Archeon. Ik hoop met heel mijn hart dat we dit soort dagen nog vaak gaan organiseren. Zowel voor de leden, als voor mijzelf. Ik haal er enorm veel voldoening uit.”
“Als mantelzorger kan ik mij goed in de ander verplaatsen”